Track History Asics


Historien om Asics

Asics er et af de sneaker-brands, som har oplevet størst vækst over det seneste årti. Afhængig af generationen har forbrugerens tilhørsforhold til den japanske sportsgigant været forskelligt. Hvor Asics i de tidlige 90’ere var et brand, der tilbød sko til både casual forbrugere og performance-orienterede forbrugere, gik mærket over tid primært over i sidstnævnte. I dag oplever Asics en ny storhedstid i en periode, hvor retro-styling har været i fokus. For at forstå, hvordan brandet med tiger-striberne er kommet til dér, hvor det er i dag, skal man dog et stykke tilbage i tiden.

Historien om Asics starter helt tilbage i 1949, da japaneren Kihachiro Onitsuka stifter virksomheden Onitsuka Co. Ltd. Ønsket er at skabe et produkt, der kan motivere japanerne til at sætte fokus på en sund livstil i en periode, der ellers er præget af efterkrigstiden. Fokus er i første omgang på produktion basketballsko. Successen udebliver dog i starten. Først i 1951 finder Onitsuka inspirationen til, hvad der ender med at kickstarte brandet. Inspirationen finder han i en blæksprutte. Under en middag får han ideen til at skabe en sål med samme funktioner som tentaklerne på en blæksprutte. Sugekop-teknologien vil tillade brugeren at få et fast greb i overfladen. Resultatet bliver en stor succes, og i 1956 er hele Japans OL-hold sponsoreret af Onitsuka.

 Onitsuka slår sig i 1977 sammen med GTO og Jelenk og skifter det tidligere navn ud med Asics. Asics-navnet er baseret på den latinske sætning “anima sana in corpore sano” , som kan oversættes til “en sund sjæl i en sund krop”. Under det nye navn retter Asics fokus på et globalt marked.
 
 
Brandets succes tager herefter fart, og 13 år senere udkommer den sko, som uden sidestykke er den største kommercielle succes i dag.
Shigeyuki Mitsui stod for designet og ønskede at kreere en løbesko, som stod ud fra resten af markedet. Med en sål baseret på Gel-Cushion, der debuterede fire år forinden på den senere klassiker GT-2, og den velkendte “split-tongue”, hvor skoens pløs var delt op i to, blev Gel Lyte 3’eren synonym for nytænkning. Gel Lyte 3’erens popularitet skyldtes i høj grad, at den ændrede folks ide om at “løbe-sko” udelukkende var til sport, idet den nu også appellerede til casual brugere og dermed et bredere marked.

I de efterfølgende år udsender Asics en håndfuld modeller, der den dag i dag hører til selskabets største kommercielle succeser. I 1991 udkommer Gel Lyte Speed, som drager tydelig inspiration fra Gel Lyte 3’eren med split-tongue og Gel-sål. Herefter udkommer Gel Sight og Gel Saga året efter, og til slut udgives Gel Lyte 5’eren i 1993. I Japan er fire et ulykkestal, og på den baggrund så man bort fra at skabe en Gel Lyte 4. Det var ikke en dårlig ide, for Gel lyte 5’eren bliver, ligesom 3’eren, en stor succes. Gel-sålen stod stadig, men split-tongue’en blev udskiftet med en neopren sok, som skabte yderligere komfort.

I løbet af 1990’erne fortsætter succesen for det japansk-baserede brand, men ind i det nye årtusind mistes momentum. Andre mærker kommer i fokus, og Asics formår ikke at følge med. Det skulle dog vise sig, at Asics gik en ny storhedstid i møde.

Da den Long Beach-baserede sneaker-butik Proper i 2004 indgik samarbejde med Asics, var det med henblik på at designe en sko, som blot skulle nå ud til ejernes vennekreds. Skoen bliver derudover den første collaboration mellem Asics og en retail-butik nogensinde. Asics GT-2’eren, som Proper designer (GT 2 står i øvrigt for Gran Turismo), udgives kun i 150 eksemplarer. Inden for få dage er skoen udsolgt og på trods af, at Asics hovedkontor insisterer på at producere endnu et oplag, takker Proper-ejer Tristan Caruso nej til denne mulighed. Det blev starten på Asics ekstremt limiterede collabs.

 

Den første collaboration af den førnævnte Asics Gel Lyte 3 udkom tre år efter Propers succes. Den stod den Amsterdam-baserede butik Patta for. Skoen tog inspiration fra Amsterdams våbenskjold med de røde og sorte paneler. De grønne paneler symboliserede sammenhængen med Patta-butikken i Amsterdan, idet logoet til denne er grønt. Hvor Proper udelukkende solgte sin collaboration gennem sin egne butik i Long Beach, ønskede Patta at sprede sit oplag ud. Solebox i Berlin, Colette i Paris, Alife i New York, WoodWood i København, Mita i Tokyo og 24 Kilates i Barcelona modtog derfor 12 par (et fuldt size-run) hver. Ligesom i Proper’s tilfælde blev det 250 par store oplag af Gel Lyte 3’eren udsolgt med det samme.

 Samarbejderne gav Asics et nyt pust. Der skulle dog en hel specifik designer til for, at Asics for alvor kunne slå sit navn fast på sneaker-scenen. Man kommer ikke uden om Ronnie Fieg, når man taler om Asics. Den New-York baserede designer begyndte sin karriere som lager-dreng i David Z, da han var 13 år gammel. De mange år i David Z endte med at give ham en stilling som indkøber for butikken, og det var her han kom i kontakt med Asics, som han hev ind på butikkens hylder. Samme år som Patta udgav deres Gel Lyte 3, fik Fieg lov til at skabe en kollektion af tre par Gel Lyte 3 under navnet “252 pack”.

Kollektionen blev starten på et langt og lykkeligt samarbejde mellem Asics og Ronnie Fieg. Samarbejdet blev faktisk så stor en succes, at Ronnie Fieg på baggrund af dette åbnede sin egen butik Kith i 2011. Herfra solgte Fieg løbende sine collaborations både med Asics og flere andre store brands. De mange samarbejder mellem de to parter fik for alvor de yngre generationer til at få øjnene op for Asics, som ellers hørte en anden generation til.

Efter store succeser med limiterede samarbejder gennem 00’erne og ind i 10’erne har Asics i dag formået at slå sit navn fast for en ny generation. De mange samarbejder har gjort, at Asics på trods af et smalt katalog af populære modeller konstant kan forny sig gennem retail-butikkernes nye perspektiver og ideer til brug af materialer og colorways. Succesen kan skyldes flere ting. Dels har Asics formået at designe modeller, der har været tidsløse uden at gå på kompromis med komfort og kvalitet, og dels har timingen været perfekt. Asics' boom er kommet på samme tid, som modeverdenen begyndte at søge tilbage i tiden for at finde inspiration i datidens trends. Asics er i dag ikke blot et perfekt billede på 90’ernes sneaker-tendenser, men også 10’ernes tendenser, som vi  - højest sandsynligt - om 20 år vil se tilbage på.

 
//Anders Schans